
Rocky Mountain Skeptics

The Jama TT Article Critiqued

by Carla Selby
(from the Rocky Mountain Skeptic, March/April 1998)

Please read the contextual editorial that accompanied the RMS JAMA TT article.

The April First 1998 issue of the Journal of the American Medical

Association (JAMA) contained a "Close Look at Therapeutic

Touch" (pp.1005-1010). The article’s authors are L. Rosa (LR), E.

Rosa (ER), L. Sarner (LS) and S. Barrett (SB). As is usual with

JAMA when they have something particularly interesting in their

current issue, the magazine itself was preceded by a press release

which was distributed to media throughout the world.

By the time the actual magazine hit the streets, it had been upstaged

by breathless reports on and in all the major media in the US and

Canada. What caught the world’s attention was the purported proof

that the basis of Therapeutic Touch (TT), the human energy field

(HEF), does not exist. And the fact that put the study over the top

for the media was the apparent intimate involvement of a young girl

in the study. "Emily’s little experiment" was the wonder of the press

and her face was seen everywhere for a day or so.

We do not undertake the task of critiquing Emily’s study lightly. She

is the currently eleven year old daughter of LR and LS who are

respectively the first and third authors on the study. We heartily

concur and are delighted to note that the study, as published in

JAMA, opened a small crack in the world’s certainty that TT and

other tradition-based medical practices such as chiropractic, aroma

therapy or acupuncture work.

However, the unequivocal conclusion drawn by JAMA in its

Editor’s Note: "This simple, statistically valid study tests the

theoretical basis for ‘Therapeutic Touch’: the ‘human energy field.’

This study found that such a field does not exist." is simply not so.

The work reported in the JAMA article does not support that

conclusion.

The public policy recommendations made by the editor, based on

this one report, demand that questions be asked: "I believe that

practitioners should disclose these results to patients, third-party

payers should question whether they should pay for this procedure,

and patients should save their money and refuse to pay for this

procedure until or unless additional honest experimentation

demonstrates an actual effect." Can or should a public policy

statement be made based on one experiment? We have always

chided TT experimenters for advocating policies based on a single

favorable test. Should a single test, however welcome its

conclusions, with many questionable aspects be treated any

differently? In fact, is it not essential to point out inadequacies

ourselves in work that apparently supports our beliefs in order to

Rocky Mountain Skeptics critique of JAMA Therapeutic Touch article http://www.rationalmagic.com/RMS/rms-jamacrit.html

1 de 5 5/8/2009 10:03



allay any suspicion of dishonesty on our part?

The only conclusion that can be drawn from this report is that

twenty-one people who accepted the challenge to be tested by the

authors failed to produce outcomes necessary to convince us that

the HEF exists. They do not prove that the HEF does not exist.

In brief, the report speaks about "2 series of tests" (p 1007) which

consisted of: 1) a group of tests administered to 15 individuals at

their homes or offices over a period of several months, 2) 13

individuals which included 7 from the first group. This second group

was tested the following year as part of a film production being

made for Scientific American Frontiers while the first group was

assembled for Emily’s 4th grade science project.

Some specific problems with the tests are:

Experimenters’ Bias
Nearly one-half of the paper consists of background material.

Discussion of "Professional Recognition," "The TT Hypothesis," and

"Literature Analysis" is a valuable asset to readers. It clearly states

the historical and current status of the practice of TT. Much of what

is said about Dolores Krieger, Dora Kunz and Martha Rogers paints

a picture of people biased in favor of the TT hypothesis. "Although

often presented as a scientific adaptation of ‘laying-on of hands,’ TT

is imbued with metaphysical ideas." (p 1005); "Dora Kunz, who is

considered TT’s co-developer, was president of the Theosophical

Society of America from 1975 to 1987. She collaborated with

Krieger on the early TT studies and claims to be a fifth-generation

‘sensitive’ and a ‘gifted healer.’ " (p 1006)

The emphasis in these quotes is on words indicating theological

rather than scientific origins of the practice. This description of the

origins of TT has thus undoubtedly set the stage for a bias against TT

among the science-based medical community who are the primary

readers of JAMA. Furthermore, such phrases as "laying-on of

hands," "metaphysical ideas," "Theosophy Society," "fifth-

generation sensitive," "gifted healer" are not relevant to the

experiment’s own design and findings. Clearly, some description of

the background of TT is necessary. However, such biased words can

scarcely contribute to an impartial evaluation of the experiment by

JAMA readers.

LS and LR have published numerous articles debunking TT. They

are members of or founders of groups whose purpose is to expose

TT as unsound scientifically. They therefore have a well-established

reputation in the skeptical community as adversaries of the TT

practice as being science-based. Since ER is the daughter and

step-daughter of LR and LS, it is difficult to imagine that she does

not share her primary care giver’s attitudes about TT. Thus, it is

highly likely that the experimental design and the experimenters

themselves were biased against the existence of the HEF. Any

honest experiment, therefore, should have been conducted, and data

recorded by neutral experimenters.

Rocky Mountain Skeptics critique of JAMA Therapeutic Touch article http://www.rationalmagic.com/RMS/rms-jamacrit.html

2 de 5 5/8/2009 10:03



Sampling Bias

Based on the description in the Methods section of the JAMA

article, LR and LS found 25 TT practitioners (TTps) in Northeast

Colorado "by searching for advertisements and following other

leads," (p 1007). Of these twenty-five, twenty-one agreed to be

tested. Nowhere in the Methods section is a description of any

parameters established prior to the search for TTps that would have

established objective criteria for them (e.g. number of hours trained,

certificates, classes). It is clear that no random sampling was

intended or even possible. This may be justified by the fact that, at

the initial stage of this whole endeavor, the idea was simply to

perform a 4th grade science project. Additionally, we have no

understanding of what is meant by "other leads." After all anyone

can claim to do HEF work, even those suffering from self delusion.

Nowhere are we told how contact was made. For the first group the

subjects were informed that they would be participating in Emily’s

4th grade science fair project. For the second group, they were told

that they would be videotaped for a possible broadcast.

Very sketchy reports of recruitment of TTps through advertisements

and "other leads" is not substantially helpful to others who may try

to replicate these experiments. Nor can these self-selected

participants be considered a representative sample of any

population. Skeptical experimenters, including the author of this

article, have had almost no success in getting TTps to cooperate in

any skeptics-led experiment of TT. The skeptical community would

benefit from a more detailed description of the selection and

agreement process between the experimenters and the test subjects.

Unclear Protocol

In the first set of trials we are told that: "15 practitioners were tested

at their homes or offices on different days for a period of several

months." Emily, at this time, was 9 or 10 years old. It is unlikely that

she went alone to the test locations. Who drove her and helped her

when she arrived? Was it LR, LS or both? Perhaps other skeptics

went along. There appears to be no effort to create a controlled

environment or even one that was similar in significant aspects to

other experiment venues.

During the data-gathering phase of the experiment, the only attempt

to control for any aspect of the experiment’s parameters is the

coin-flipping procedure. We are told that Emily flipped a coin

several times and 10 flips constituted a trial set. There was an

opaque divider separating the TTp from Emily; a towel was placed

over the arm of the TTp to permit "blinding". This aspect of the test

procedure, while called "blinding" is actually the minimum

requirement for obscuring the actual test from the participant.

Based on the description in the JAMA article, there was never any

consideration given to an attempt to double-blind the experiment in

any way. No matter the difficulties encountered in trying to

double-blind the test, it should have been done in order for the

experiment to have produced anything approaching valid test results.

Rocky Mountain Skeptics critique of JAMA Therapeutic Touch article http://www.rationalmagic.com/RMS/rms-jamacrit.html

3 de 5 5/8/2009 10:03



Once again we may ask whether – since this endeavor was intended

to be a 4th grade science project both in conception and execution –

it was suitable for publication in a journal that prides itself on its

significant contributions to the science literature?

Each of the 15 sites visited was probably unique. Was any effort

made to level the playing field for each test subject? Was the lighting

similar? Was the time of day similar for each TTp? How many

people were in the room while the test was being conducted? Were

LR, LS or others in the room during the testing? Who recorded the

result of the coin flip? Did anyone check to ensure that the

appropriate hand was hovered over the test subject’s hand?

In film clips from the Scientific American Frontiers production,

(more about this below) Emily is shown stopping the coin in its spin

by placing her hand on it. This cannot be called a random toss when

the experimenter is intervening in the process. When the TTp

indicated a response, who documented it? Were still photos or video

or audio recordings made during the first set of tests? There is no

description of the documentation procedure.

The second set of tests was performed for a film crew from

Scientific American Frontiers. The data collected at this single

location were deemed equal to the first batch of points obtained

from many separate locations. The two batches were simply added

together. There is an enormous and significant difference between

filming for a TV production with several camera crews, lights,

director and others present, milling around and making sure that the

film is useful for the show and a group of people arriving at a house

or office with the purpose of performing some task. The film crew’s

interest in the exactitude of the experimental procedures underway

are, at best, incidental.

What is the relationship between the unspecified experimental

procedure in the first experiment (before any idea of TV and JAMA

entered the minds of any of the participants) and the second

"procedure" on display primarily for the film crews?

Controls

The description of attempts to control for testable variables is very

limited. The totality of the discussion consists of: "To examine

whether air movement or body heat might be detectable by the

experimental subjects, preliminary tests were performed on seven

other subjects who had no training or belief in TT. Four were

children who were unaware of the purpose of the test. Those results

indicated that the apparatus prevented tactile cues from reaching the

subject." (p 1008) This description does not constitute a control. If it

was the same experimental protocol then what were the results?

What about other possible cues? How were the controls selected?

Did the experimenter go to the controls’ houses or did they all come

to her house to be tested all in one session? If it was not the same

protocol then what value is the control procedure?

The Journal of the American Medical Association is a

Rocky Mountain Skeptics critique of JAMA Therapeutic Touch article http://www.rationalmagic.com/RMS/rms-jamacrit.html

4 de 5 5/8/2009 10:03



well-established publication with a reputation for printing reliable

information that physicians can use to cure diseases and save lives.

It is among the most prestigious and accepted science-based

magazines in the world. It is listened to; its publication is eagerly

anticipated every week and the popular media frequently report on

significant or interesting information that it contains.

It is therefore, doubly egregious, indeed, completely irresponsible,

for JAMA editors to give space to work that, at the very best, can be

described as competent for a 4th grade science project. As shown

above, the quality of the research is exemplary of either very bad

science or adequate school work. No matter how desperate we in the

skeptical community are for a win in our column, JAMA, as a

respected member of this community, did us no service by either the

publication of a schoolgirl’s project or the subsequent

over-promotion of the results and pronouncements about the works’

significance and policy implications.

And, consider the outcry from critics of TT if a nine year old child

whose mother was Dolores Krieger had conducted the TT

experiment which concluded that the HEF did exist.

Carla Selby is Vice President of Rocky Mountain Skeptics and heads

up its therapeutic touch special interest group (tt-SIG). She has

contributed extensively to RMS’s efforts in shedding light on the

ritual of therapeutic touch. Her most recent published writings

include: Science or Pseudoscience? Pentagon Grant Funds

Alternative Health Study, Skeptical Inquirer, vol 20, no 4 and UAB

Final Report of Therapeutic Touch — An Appraisal, Skeptical

Inquirer, vol 21, no 3.

Read the Rocky Mountain Skeptics' disclaimer about the article.

Read another RMS skeptical article about TT.

Send us your comments about this critique.

Last updated: 11/09/00

You are visitor number

Return to RMS Main Page

Webmaster: Aviva Rothschild

Copyright Rocky Mountain Skeptics (RMS), 1998.

Rocky Mountain Skeptics critique of JAMA Therapeutic Touch article http://www.rationalmagic.com/RMS/rms-jamacrit.html

5 de 5 5/8/2009 10:03


